Дидактичний матеріал до уроків

КОНТРОЛЬНА РОБОТА 5 КЛАС « БУДОВА СЛОВА.ОРФОГРАФІЯ»



1. Основа слова — це...
а) все слово без закінчення;
б) все слово;
в) префікс і корінь.

2. Закінчення служить для...
а) утворення нових слів;
б) зміни форми слова;
в) точної передачі інформації.

3. Утворити нові слова за допомогою префіксів від слів казати, писати,
сипати, тлумачити, чудовий, мусити, великий, в’язати, полоти, кинути.

4. Утворити нові слова за допомогою суфіксів від слів учити, мудрий, нога,
дівчина, голова, гарний, білий, стіна.

5. Вставити пропущені букви:
Пр..дставити,  пр..морський,  пр..берегти,  пр..зирство,  пр..бій,  пр..близно, пр..красно, пр..крашати, пр..бічник, пр..борканий.

6. Спільнокореневі слова — це...
а) співзвучні слова;
б) слова, однакові за значенням;
в) слова, однакові за написанням.

7. Суфікс служить для...
а) утворення нових слів;
б) зміни форми слова;
в) точної передачі інформації.

8. Утворити нові слова за допомогою префіксів від слів турбота, принцип,
перечити, суфікс, шити, трусити, мудрий, погано, кипіти, хвалити.
9. Утворити нові слова за допомогою суфіксів від слів щирий, виховувати,
рука, страждати, козак, рідний, гарний, рано.

10. Вставити пропущені букви:
Пр..гарний, пр..звище, пр..своїти, пр..буток, пр..горілий, пр..красити, пр..хитрий, пр..землитися, пр..хилити, пр..д’явник.



Картки до уроків



Творче дослідження на відновлення синтаксичних одиниць
Відновити речення, уставляючи замість крапок звертання і вставні слова з довідки. Як вони впливають на зміст речень?
1.  Щоб  ти,  …..,  став  ще  вищий,  а  ти,  …..,  красніша,  а  ти,  ……,
сміливіший, а ти, …., миліша (В. Китайгородська). 2. Нині, ……., мало  хто  знає,  що  співали  наші  бабусі  й  прабабусі,  дідусі  й  прадідусі у  молоді  літа,  як  підтримувалася  спадкоємність  народних  традицій, як зберігалися вони впродовж віків (В. Довженок). 3. Я прожив, ……., ці  літа  у  найвищому  щасті  (Є.  Литюк).  4.  ……,  реальне  життя  знекровлює найчистіші мрії (М. Мельник). 5. Це вже, ……., проза життя (О. Довженко). 6. Вона,……..., троянда в морі квітів (З журналу). 7. Де ж ви, ……, мої соколи ясні (М. Вороний).  8.  За  селом  зелено-зелено. І по хвилях переливи червоні …….. (А. Головко).

Довідка:  ясеню,  мабуть,  парубоче,  на  жаль,  дівко,  даруйте,  руто, (Леся Українка), моя мила, (од сонця), мої Голуб’ятка.

Пояснювальний диктант
      Переписати,  розставляючи  розділові  знаки.  Зробити  синтаксичний і пунктуаційний розбір речень (усно).
1.  Не  сіявши  не  оравши  не  буде  жито  родити  (Нар.  творчість).
2.  Чудовий  піаніст  Лисенко  надзвичайно  тонко  й  художньо  передав твори Шумана Шопена Ліста (В. Дяченко). 3. Діла мої буденні й великі відкриті перед людством (Б. Олійник). 4. Якби хліб та одежа то їв би козак лежа (Нар. творчість). 5. Природний співак він любив пісні і в душі пишався своїм артистичним хистом (В. Дяченко). 6. І на оновленій  землі  врага  не  буде  супостата  (Т.  Шевченко).  7.  З  путі  далекої вернувся машиніст укритий порохом увесь пропахлий димом (М. Рильський).  8.  Жінка  дивиться  на  Десну  заклопотано  наче  велике  щастя її  чекає  на  тому  березі  посеред  лугів  де  трави  такі  високі  що  можна заблукати (О. Довженко).

      Виділити в реченнях відокремлені члени, схарактеризувати їх і ви-


значити спосіб вираження.
РІДНА МОВА  10 клас
КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 1
Фонетика. Орфографія
Варіант 1
1 рівень (0,5б)
1. Укажіть рядок, у якому всі слова мають м'який приголосний:
а) смородина, термометр, спальня, тиша;
б) тюльпан, чайник, ягоди, міський;
в) місток, сільський, курорт, лижі;
г) ярок, сумно, пролісок, чистенький.

2. Укажіть рядок слів, у яких усі приголосні тверді:
а) ваза, ковдра, сіяти, крити;
б) береза, паста, шафа, вазон;
в) берег, дорога, кріт, краяти;
г) зимівля, сонячно, добре, корисно.

3. Виділіть рядок слів, у яких всі приголосні дзвінкі.
а) книга, літо, морози, грози;
б) межа, юпітер, косовиця, хліб;
в) дорога, гора, здоровий, димова;
г) крига, суниця, лимон, апельсин.

4. Визначте рядок слів, у яких всі приголосні глухі:
а) шматок, постіль, голосний, корабель;
б) паштет, сік, кошик, хотіти;
в) ложка, праска, юшка, ватра;
г) сімнадцять, королівство, золото, ліс.

5. Оберіть рядок, у якому в усіх словах правильно вжито апостроф:
а) п'янкий, пів'яблука, міжгір'я, м'ята, з'юрмитися, дит'ясла;
б) моркв'яний, різнотрав'я, верф'ю, п'ятилітній, сім'я, кав'ярня;
в) пів'Європи, зв'язувати, пір'я, м'ята, Св'ятослав, бур'я;
г) тьм'яний, пом'янути, пів'ясена, черв'як, пуп'янок, львів'янин.

6. У якому рядку в усіх словах правильно вжито буквосполучення йо?
а) мільйон, Муравйов, йод, Снегирйов, прийом, його;
б) йому, Линьйов, курйоз, бульйон, вйокати, дйоготь;
в) район, бульйон, серйозний, привілейований, Соловйов, Воробйов;
г) Пушкарйов, синьйого, крайовий, Йосип, підйомний, павільйон.

2 рівень(1б)

7. Оберіть правильний варіант відповіді.
М'який знак пишеться після м'яких:
а) д, т, з, с, дз, ц, л, н у кінці слова та складу;
б) б, п, в, м, ф, у кінці слова та складу;
в) після р у кінці слова або складу;
г) після н перед ж, ч, ш, щ.

8. Укажіть рядок слів, у яких буква ю позначає два звуки:
а) любити, юшка, юхт, бюст;
б) юрта, в’юн, матір'ю, розумію;
в) крицю, юність, солов'ю, милістю;
г) заздрістю, країною, мишею, радістю.

9. М’який знак не пишеться у таких словах:
а) Ольці, бурульці, доньчин, Саньчин;
б) Оксаньці, Галиньці, спільці, матіньчин;
в) яблунь, пісень, земель, знань;
г) думають, прагнуть, стараються.

3 рівень (1,5б)


10.Прийменник у на місці пропуску слід уживати в усіх словах рядка
а) поїхати... відрядження, наймиліше... світі, покласти... узголів'я, здали... архів
б) висновок... статті, експонат ... музеї, птах ... небі, участь... форумі
в) вишня ... цвіту, мешкала... Індії, оселя ... рушниках, віра... безсмертя
г) перебував ... Ватикані, запевнили ... добросусідстві, приведення ... відповідність, заявити... відповідь
д)побувати... Львові, квітник... саду, залишиться... спогадах, купити... аптеці

11.  Записати слова, в яких на місці крапок потрібно поставити м’який знак чи апостроф.
В..ячеслав,  Іл..я,  мен..шість,  хуторян..ці,  торф..яний,  смієш..ся,  л..одовик, верхів..я,  інтер..єр, п..єдестал,  б..юро,  джерел..це,  памороз..,  Хар..ків,  моркв..яний, міл..ярд,  грав..юра,  кур..єр, тр..ома,  сім..сот.

4 рівень (3б)

12. Зробіть фонетичний розбір слова мільярд .
Контрольна робота
з теми «Вступ. Усна народна творчість. Історичні пісні. Думи»
Літературний диктант
1. Вид мистецтва, що зображує дійсність, створює художні образи за допомогою слова – це… (художня література).

2. Словесне відтворення різних подій, людей, явищ, предметів, уявлюване письменником… (образ).

3. Пісні, у яких зображено важливі події минулого та видатних осіб, називаються … (історичними).

4. Групи історичних пісень за тематикою: а) пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими загарбниками;
б) … (про боротьбу проти соціального і національного гніту);
в) … (про запорозьких козаків);
г) … (про визвольну боротьбу в часи Хмельниччини);
г) … (про відважних ватажків);
д) … (про героїв – Січових стрільців).

5. З якої пісні взято ці рядки?
                   « Та сідлайте ж ви коней, хлопці-молодці,
                   Та збирайтеся до хана у гості!»
                                      («Та, ой, як крикнув же козак Сірко»)

6. В якій історичній пісні згадується битва під Жовтими Водами? («Чи не той то хміль»).

7. Герой якої історичної пісні очолив боротьбу з панами в Умані і здобув слави … (М. Залізняк «Максим козак Залізняк»).

8. У якій пісні Марусі Чурай зображується тема походу козаченьків, розлучення хлопця з матінкою і коханою?  («Засвіт встали козаченьки»).

9. Великий пісенно-розповідний (ліро-епічний) твір, переважно героїчного змісту – це… (дума).

10. Думи виконувалися …(речитативом) під акомпанемент … (кобзи, бандури, ліри).

11. Який художній засіб використано в наведених рядках: «…стояла темниця кам’яная», «бідні невільники», «святий день», «тяжка неволя», «розкіш турецька», «лакомство нещасне», «тихі води»?                  (Епітети).

12. Сучасним виконавцем народних дум вважається … (В.Нечема).

КОНТРОЛЬНА РОБОТА
8 клас
ІСТОРИЧНІ ПІСНІ. ДУМИ
                                                                              І варіант
І рівень (3 б.)            
Визначте: так чи ні.
1. В історичній пісні «Зажурилась Україна» розповідається про боротьбу козаків під проводом Богдана Хмельницького проти ляхів?
2. Сірко вирушає зі своїми побратимами «до хана у гості»?
3. Вороги «живцем серце виривали» з Устима Кармалюка?
4. На Савур-могилу поставили Морозенка?
5. Автором пісні «Засвіт встали козаченьки» вважають Марусю Богуславку?
6. Маруся Чурай – легендарна поетеса  з Полтавщини?

ІІ рівень (3 б.) 
            
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді.  
1. З ким порівнюється військо запорозьке, яке вирушає в похід (пісня «Ой Морозе, Морозенку»)?
а) З соколами;                            б) з яструбами;
в) з орлами;                                г) з чайками.
2.Яку чисельність війська зібрав Максима Залізняка у місті Жаботині (пісня «Максим козак Залізняк»)?
а) Десять тисяч;                                         б) двадцять тисяч;
в) тридцять тисяч;                                     г) сорок тисяч.

3.Хто «зібрав собі славних хлопців» для боротьби з поневолювачами (пісня  «За Сибіром сонце сходить»)?
а) Сірко;                                                     б) Кармалюк;
в) Морозенко;                                            г) Хмельницький.

4.Особливий спосіб виконання дум – це:
а) тирада;                                                   б) славословіє;
в) піснеспів;                                               г) речитатив.

5. Кого просять невольники вислухати «у просьбах щирих, у нещасних молитвах» (дума «Маруся Богуславка»)?
а) Марусю;                                           б) один одного;
в) Бога;                                                 г) пана турецького.

6.З якого твору слова: «Тяжко жити без милого На чужій сторонці!»?
а) «Ой не ходи, Грицю»;                                     б) «Віють вітри, віють буйні»;
в) «Зажурилась Україна»;                                   г) «Буря на Чорному морі»
                                                                                               



ІІІ рівень (3 б.)
1.Установіть відповідність між цитатою та літературним героєм  (2 б.)

1. «Ой той то ...,
Що ляхів рубає». 
2.  «За тобою, ...,
Вся Вкраїна плаче».
3. «Ви на мене, ...,
Всю надію майте».
4. «Ховали ... близько границі,
Плакали за ним усі молодиці».
5. Козаки «білим лицем до сирої землі припадали,
... кляли-проклинали.
6. «Гірко ридали,
Прощенія домагали». 
А.Гриць
Б.Кармалюк.
В.Маруся Богуславка.
Г.Морозенко.
Ґ.Брати-козаки.
Д.Хмельницький.
   
ІV рівень (3 б.)            
Напишіть тір-роздум на одну з тем:
1.«Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя» (Сенека).
2.«Усвідомлена любов до свого народу не поєднується з ненавистю до інших» (Д.Лихачов).
3. «Задля Батьківщини треба жертвувати навіть славою» (Латинське прислів'я).


                                                                         












КОНТРОЛЬНА РОБОТА
8 клас
ІСТОРИЧНІ ПІСНІ. ДУМИ
                                                                              ІІ варіант
І рівень (3 б.)            
Визначте: так чи ні.
1. Зажурився Морозенко, «бо нічим прожити»?
2. Сірко обступає татар на битому шляху?
3. У битві під Жовтими Водами Хмельницький переміг ляхів?
4. Залізняка зовуть розбійником, бо забирає гроші у багатих і віддає бідним?
5. Пісня «Засвіт встали козаченьки» літературного походження?
6. За ініціативою Марусі Богуславки козаки просиділи у турецькій темниці тридцять років?

ІІ рівень (3 б.)             
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді.   
1. Хто був союзником війська Б.Хмельницького у битві під Жовтими Водами ( пісня «Чи не той то хміль»)?
а) Турки;
б) росіяни;
в) поляки;
г) татари.

2. Відновіть зміст цитати: «Попереду Морозенко ... конем виграває» (пісня «Ой Морозе, Морозенку»)?
а) білим;
б) чорним;
в) сивим;
г) гнідим.

3. Що досить «панові-братові» малювати (пісня «Зажурилась Україна»)? 
а) Ґринджоли;
б) ілюзії;
в) щастя;
г) план дій.

4.Дівчина полетіла б до милого, але... (пісня «Віють вітри, віють буйні»)?.
а) він її не кличе; 
б) не має крил;
в) не має бажання;
г) її не відпускають.

5. Думи виконуються у супроводі:
а) скрипки;
б) флейти;
в) бандури; 
г) арфи.

6. Чому «потурчилась, побусурманилась» Маруся Богуславка (дума «Маруся Богуславка»)?
а) Силою примусили;
б) захотіла розкішного життя;.
в) на зло батькам;
г) заради помсти.
                                                                                               
ІІІ рівень
1.Установіть відповідність між цитатою та її автором  (2 б.)

1. «...з ляхами б’ється, …ляхів рубає,
...ляшеньків тисне».
2. «Не вернувся й ...,    Голова завзята,
Замучили молодого       Вороги прокляті».
3. «Втікали... Погубили шуби...
Становили собі... дубовії хати».
4. «Більше вони людей б’ють,
Ніж я гріхів маю».
5. «Вислухай, Боже, у просьбах щирих,
У нещасних молитвах нас...».
6. «Темницю відмирає,  Всіх козаків,
Бідних невольників,  На волю випускає».
А. Кармалюк.
Б. Пани-ляхи.  
В. Морозенко.
Г. Маруся Богуславка.
Ґ. Хмельницький.
Д. Козаки-невільники.
 

ІV рівень (3 б.)            
Напишіть тір-роздум на одну з тем:
1.«Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя» (Сенека).
2.«Усвідомлена любов до свого народу не поєднується з ненавистю до інших» (Д.Лихачов).
3. «Задля Батьківщини треба жертвувати навіть славою» (Латинське прислів'я).









Відповіді.  І варіант.
Відповіді. ІІ варіант
І рівень.1.Ні. 2.Так. 3.Ні. 4.Так. 5.Ні. 6.Так.
ІІ рівень. 1в. 2г. 3б. 4г. 5в. 6б.
ІІІ рівень. 1Д. 2 Г. 3Б. 4А. 5В. 6 Ґ.
І рівень.1.Ні. 2.Так. 3.Так. 4.Ні. 5.Так. 6.Ні.
ІІ рівень. 1г. 2в. 3а. 4б. 5 в. 6б.
ІІІ рівень. 1 Ґ. 2В. 3Б. 4А. 5.Д. 6 Г.


11 клас

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Контрольна робота №1

Творчістю поетів 20-30-х років ХХ ст.

(П.Тичина, М. Рильський, М.Зеров, М.Семенко. Є.Плужник)

І варіант
1. Першою збіркою П.Тичини є
А) «Осінні зорі»
Б) «Сонячні кларнети»
В) «Чернігів»
Г) «Замість сонетів і октав»

2.Укажіть, до якого угрупування належав М. Рильський:
А) футуристів
Б) символістів
В) неокласиків
Г) імпресіоністів

3.М.Драй-Хмара назвав неокласиків «гроном п’ятірним нездоланих співців». Кого він мав на увазі:
А) Тичину, Семенка, Зерова, Рильського, себе;
Б) Зерова, Рильського, Филиповича, Бургардта, себе;
В) Плужника, Тичину, Рильського, Зерова, себе;
Г) Зерова, Семенка, Плужника, Филиповича;

4. Євген Плужник народився в:
а) Кантемирівці; б) Коломиївці;
в) Калинівці; г) Карташовці.

5. Скільки збірок вийшло за життя Є.Плужника:
а) 3 б) 4
в) 1 г) 2

6. Жанр ліричної поезії, в якому Є.Плужник розмірковує над проблемами, здебільшого схиляючись до філософських узагальнень.
а) медитація; б) сонет;
в) імітація; г) пісня.

7. Літературний напрям, притаманний поезіям Є.Плужника:
а) експресіонізм; б) модернізм;
в) екзистенціалізм; г) авангардизм;

8. Збірка, яка залишилася ненадрукованою за життя Є.Плужника:
а) «Рання осінь»; б) «Рівновага»;
в) «Дні»; г) «Вибране»;

9. Психологічна поема, яка увійшла до збірки «Дні»
а) «Канів»; б) «Галілей»;
в) «Недуга»; г) Професор Сухорат»;


10. Поезія, яка закінчується словами «Вірю»
а) «Я знаю»;                         б) «Суди мене»;
в) «Сідало сонце»;               г) «Для вас, історики майбутні»

11. Ліричний вірш, який складається з чотирнадцяти рядків (двох чотиривіршів та двох тривіршів)
а) сонет                             б) верлібр
в) гімн                                 г) ода

12. У поезії якого автора ставиться запитання: «Чому не можна перевернути свiт? Щоб поставити все догори ногами?»
а) Плужника;                 б) Тичини
в) Рильського                 г) Семенка

ЗАВДАННЯ ВИСОКОГО РІВНЯ
13. Установіть відповідність між зразком поезії та видом лірики:
1. «Одчиняйте двері…» б
2. «О панно Інно» а
3. «Місто» в
4. «Ніч…а човен – як срібний птах»  д
А) інтимна лірика
Б) громадянська лірика
В) авангардна лірика
Г) філософська лірика
Д) пейзажна лірика
14. Установіть відповідність між назвою художнього засобу та уривком поезії, де цей засіб наявний:
1. Метафора г
2. Порівняння в
3. Епітет б
4. Персоніфікація д
А) Ми проходимо до останнього пункту.
Ми перемогли всі стихії й дощі.
Я відчинив двері замкнуті —
Хто хоче зі мною гулять вночі?
Б) Для вас, історики майбутні,
Наш біль - рядки холодних слів!
О, золоті далекі будні
Серед родючих вільних нив!
В) Ніч... а човен - як срібний птах!..
(Що слова, коли серце повне!)
...Не спіши, не лети по сяйних світах,
Мій малий ненадійний човне!
Г) Річний пісок слідок ноги твоєї
І досі ще – для мене! – не заніс...
Тремтить ріка, і хилиться до неї
На тому березі ріденький ліс...
Д) Ви знаєте, як сплять старі гаї?
Вони все бачать крізь тумани:
Ось місяць, зорі, солов’ї…
«Я – твій!» - десь чують дідугани.
Та ви вже знаєте, як сплять гаї.
15. Розкрити значення терміну  кларнетизм, терцет.

 

 

 

11 клас

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Контрольна робота №1

Творчістю поетів 20-30-х років ХХ ст.

(П.Тичина, М. Рильський, М.Зеров, М.Семенко. Є.Плужник)

ІІ варіант
1. У творчості П.Тичини літературні образи тісно переплетені з образами
а) живописними                                  б) архітектурними
в) скульптурними                                г) музичними
2. До якого виду лірики належить поезія « Арфами, арфами...» П. Тичини:
а) пейзажна                                         б) інтимна
в) філософська                                     г) громадянська

3. Збірка М. Рильського, яка яскраво ілюструвала його творчу манеру, мала назву:
а) « Знак терезів»                             б) « Синя далечінь»
в) « На білих островах»                 г) « Троянди й виноград»

4.Представником авангардного мистецтва в українській літературі був:
а) М. Зеров;                         б) М.Семенко;
в) П.Тичина;                        г) М.Рильський.

5.Хто з поетів не розділив долю митців «Розстріляного відродження»:
а) М.Рильський;                  б) Є.Плужник;
в) М.Зеров;                          г) П.Филипович.

6. Літературне угрупування, до якого належав М.Зеров
а) «ВАПЛІТЕ»                      б) неокласики
в) «Празька школа»              г) «Нова генерація»
7. Жанр ліричної поезії, в якому автор розмірковує над проблемами, здебільшого схиляючись до філософських узагальнень називається…
а) медитація;                          б) сонет;
в) імітація;                                г) пісня.

8. Батько Є.Плужника був:
а) письменником;                              б) купцем;
в) бухгалтером;                                  г) священником;

9. Перша збірка Є.Плужника:
а) «Рівновага»                        б) «Дні»
в) «Рання осінь»                     г) «Сідало сонце»

10. Псевдонім Є.Плужника:
а) мрійник; б) Плужний;
в) Кантемирянин; г) українець;

11. Друге ліричне «Я» поета; умовне літературознавче поняття, яким позначається коло ліричних творів певного автора, форма втілення його осяянь, думок, переживань:
а) ліричний образ;                     б) ліричний герой;
в) ліричний персонаж;              г) ліричний мотив;

12. Утвердження життєздатності нації, незнищенність волелюбного духу народу:
а) гуманізм;                            б) оптимізм;
в) вітаїзм;                              г) синкретизм;

ЗАВДАННЯ ВИСОКОГО РІВНЯ
13.Установіть відповідність між автором та назвою його твору.
1. П. Тичина в
2. М.Зеров д
3. М. Рильський б
4. Є.Плужник  а
5. М.Семенко г
А) «Річний пісок…слідок ноги твоєї»
Б) «Молюсь і вірю»
В) «Ви знаєте, як липа шелестить»
Г) «Запрошення»
Д) «Київ – традиція»
14. Установіть відповідність між назвою художнього засобу та уривком поезії, де цей засіб наявний:
1. Метафора г
2. Порівняння
3. Епітет б
4. Персоніфікація д
А) Ми проходимо до останнього пункту.
Ми перемогли всі стихії й дощі.
Я відчинив двері замкнуті —
Хто хоче зі мною гулять вночі?
Б) Для вас, історики майбутні,
Наш біль - рядки холодних слів!
О, золоті далекі будні
Серед родючих вільних нив!
В) Ніч... а човен - як срібний птах!..
(Що слова, коли серце повне!)
...Не спіши, не лети по сяйних світах,
Мій малий ненадійний човне!
Г) Річний пісок слідок ноги твоєї
І досі ще – для мене! – не заніс...
Тремтить ріка, і хилиться до неї
На тому березі ріденький ліс...
Д) Ви знаєте, як сплять старі гаї?
Вони все бачать крізь тумани:
Ось місяць, зорі, солов’ї…
«Я – твій!» - десь чують дідугани.
Та ви вже знаєте, як сплять гаї.
15. Розкрити значення термінів вітаїзм,  катре́н
Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
7 клас         
УКРАЇНСЬКА МОВА

1. Дібрати синоніми до фразеологічних одиниць. З одним із фразеологізмів, на вибір, скласти твір-мініатюру обсягом 0,5 ст.
Пустити червоного півня, пасти задніх, передати куті меду, бути на сьомомому небі, брати в шори.
15 балів

2. Поставити пропущені розділові знаки в реченнях. Підкреслити однорідні члени речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
 Все навколо дерева птахи люди сповнене весняної сили (В. Собко). Скрізь і на подвір’ї і в саду і на городі все тяглося до сонця і раділо йому. Всі зійшлися і хлопці й дівчата під крилом голубим тишини (В. Сосюра).
5 балів

3. Визначити рід іменників, увівши їх до складу словосполучення.
Степ, дріб, Перу, Сибір, мадам, парі, біль, виш, ВНЗ, собака.
5 балів

4. Виконати синтаксичний розбір речення.
Вже почалось, мабуть, майбутнє (Л. Костенко).
10 балів

5. Утворити прикметники за допомогою суфікса -ськ(ий). Пояснити зміни приголосних звуків.
Прага, Париж, Острог, Прилуки, Хуст, Гадяч, Сиваш, Запоріжжя.
4 бали

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Напишіть твір на одну із тем:
1. Мелодія осіннього дощу.
2. Мій улюблений літературний герой (за повістю Івана Франка «Захар Беркут»).
12 балів

2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.                Коломийка – це…
2.                Що об’єднує всі суспільно-побутові пісні?
3.                Який художній засіб яскраво виражений у рядках?
Стоїть явір над водою, в воду похилився.
На козака пригодонька – козак зажурився.
3 бали

3. Які мовні засоби надають українським пісням особливого колориту, неповторності? Наведіть приклади.
3 бали

4. Кому з персонажів повісті Івана Франка «Захар Беркут» належать слова?
         1. «Хвиля його смерті буде й моєю смертю».
         2. «Беркути додержують слова навіть ворогові й зрадникові».
2 бали





Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        8  клас  
УКРАЇНСЬКА МОВА

1.  Написати твір-мініатюру за поданим початком (обсяг 1 ст.).
Грудень дарує мало сонячних днів. Частіше стоїть непривітна, похмура й холодна погода. Тож звуть цей місяць інколи: хмурень, студень, ворота зими...
                                                                                              20 балів
2.  Дібрати щонайбільше фразеологізмів, у складі яких є подані слова. Пояснити їхнє значення.
Рука, вуста, чаша, палець, глек, око (очі).
6 балів
2. Утворити форму кличного відмінка наведених іменників.
Ігор Васильович, Ганна Яківна, Петро Іванович, Олександра Миронівна, Марія Миколаївна, Ілля Володимирович, Юрій Олексійович, Любов Дмитрівна, Олег Степанович.
4,5 балів
3. Утворити від поданих слів усі дієслівні форми, у дужках їх назвати.
Змалювати, ходити, розповідати, зносити, обміліти.
10 балів
4. Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Цупкий листяний одяг у дубів переважно рудий, але вже помітно обертається на червоний, і він стає все насиченіший і густіший.
10 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір на одну із запропонованих тем.
1. Образи лицарів-оборонців рідної землі в історичний піснях.
2. Маруся Чурай – дівчина з легенди.
12 балів

2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
    1. Які пісні називають історичними?
    2. Про які історичні події згадується у піснях «Чи не той то хміль?», «За Сибіром сонце сходить».
    3. Що вам відомо про виконавців дум? Якими ліричними інструментами користувалися кобзарі?
    4. Чи справді звернення князя Святослава до Ігоря і Всеволода є «золотими словами»? Обґрунтуйте думку.
    5. Який образ-символ використано в пісні «Та, ой, як крикнув же козак  Сірко»?
5 балів

3. Заповнити таблицю.
Цитата
Назва твору
Годі тобі, пане-брате.
Ґринджоли малювати,
Бери шаблю гостру, довгу
Та йди воювати!

Почім ми можем знати,
Що в нашій землі християнській за день тепера?

Маю жінку, маю діти,
Та я їх не бачу,
Як згадаю про їх муку –
Сам гірко заплачу.

Смутен сон приснився Святославові
На горах київських.

Де ти, милий, чорнобривий? Де ти? Озовися!
Як я, бідна, тут горюю, прийди подивися.

Ой между ними третій, чужий-чужениця,
Бездольний, безродний і безпомощний, потопає,
Порятунку собі нівідкіль не має.

3 бали

4. Написати відгук на прочитану книгу. Розкрити ідейно-художні особливості, морально-етичну проблематику, жанрову своєрідність тощо.
6 балів



Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        9  клас           
УКРАЇНСЬКА МОВА

1. Прочитати висловлювання. Це теза роздуму. Письмово висловити свою згоду (або незгоду), аргументувати її. Сформулювати висновки. Висловлювання (обсяг – 0,5 - 1 ст.)  скласти в публіцистичному стилі.
1. Нам добро і нікому зло – ось законне життя.
2. Віра й надія є головними доброчесностями людини
                                                                                                20 балів
2.       Записати речення, правильно розставивши розділові знаки, відповідно підкреслити ускладнення в реченні. Виділене слово розібрати морфологічно.
Та книга в нас на покутті лежала на виднім місці гнівна і журлива. Коло гаю в чистім полі на самій могилі дві тополі високії одна одну хилять. Уже тепер вечірньої пори так чисто сяє мамина хустинка. Всі розмови не скінчені тут на землі десь кінчалися там між зірками. На Дніпрових схилах  пробудилася зі сну весняна квітка мати-й-мачуха або підбіл.
5 балів
3.       Подати термінологічну назву поданих слів, увести їх у речення, розкривши значення.
Музичний – музикальний, ескалатор – екскаватор, громадський – громадянський.
                                                                                                       6 балів
4.  З’ясувати, від яких прикметників не можна утворити ступені порівняння і чому.
Знайомий, відомий, економічний, зелененький, старий, темнуватий, ранковий, чистий, порожній, улюблений.
                                                                                                       3 бали
5. Записати, розставивши розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення.
Сидиш на сухарях то і душа прозора і відлітає страх і твердне непокора.
10 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 2 - 3 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування. Проілюструвати думки посиланнями на приклади з художньої літератури.
1. О рідне слово, хто без тебе я? (Д. Павличко).
2. Визначай смак не за шкарлупою, а за ядром (Г. Сковорода).
12 балів
2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.       Як розумієте рядок із поезії «Всякому місту звичай і права» Г. Сковороди: «Як з ясним розумом вмерти мені»?
2.       Продовжіть речення: «Іван Вишенський – подвижник, …, …, …. ….
3.       Кого вважають автором збірки лірики кохання «Пісня пісень»?
4.       Хто автор пісні «Їхав козак за Дунай?»?
5.       Визначте віршовий розмір поезії «Всякому місту звичай і права»              Г. Сковороди:
Всякому місту - звичай і права,
Всяка тримає свій ум голова;
Всякому серцю - любов і тепло,
Всякеє горло свій смак віднайшло.
Я ж у полоні нав'язливих дум:
Лише одне непокоїть мій ум.
5 балів
3. Виконати тести.
1) В уривку
Чи не той то хміль,
Що коло тичин в’ється?
Ой той то Хмельницький,
Що з ляхами б’ється.
використано
А персоніфікацію Б паралелізм В анафору Г епітет Д порівняння
2) Український середньовічний вертеп – це
   А коротка гумористична сценка в антрактах між діями шкільної драми.
   Б пересувний ляльковий театр, де ставилися релігійні й світські п’єси.
   В латиномовна релігійна драма.
   Г весела ярмаркова клоунада на ходулях.
   Д повчальна драма з алегоричними персонажами.
3) Жанр «Повісті минулих літ»
А поема
Б літопис
В легенда
Г повість
Д оповідання
4)  До родинно-побутових пісень не належить
А Місяць на небі...»
Б «Цвіте терен...»
В «Сонце низенько, вечір близенько...»
Г «Ой на горі вогонь горить...»
Д «В кінці греблі шумлять верби...»
4 бали
4. Вказати автора, назву твору. Назвати художні засоби, використані в уривку. Визначити віршовий розмір, римування.
В давніх літописах наших
Єсть одно оповідання,
Що зворушує у серці
Найсвятіші почування.

Не блищить воно красою
Слів гучних і мальовничих,
Не вихвалює героїв
Та їх вчинків войовничих.

Ні, про інше щось говорить
Те старе оповідання.
Між рядками слів таїться
В нім якесь пророкування.

І воно живить надію,
Певну віру в ідеали
Тим, котрі вже край свій рідний
Зацурали, занедбали...
4 бали










Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        10  клас
УКРАЇНСЬКА МОВА

1.                Скласти невеличке оповідання-жарт «На колір і смак товариш не всяк...», увівши до нього фразеологізми ні в тин ні в ворота, ні сіло ні впало, яблуко розбрату, кров з молоком, аж дух забило. Обсяг - 1 сторінка.
20 балів
2.       Створити синонімічний ряд до слова «недолік».
2 бали
3.     Записати вирази українською мовою.
На протяжении следующей недели, смеяться над собой, полтора года, отправить по почте, согласно приказу по армии, одиннадцать минут седьмого, нет смысла, радоваться успехам, три апельсина, год назад.
5       балів
4.     Дібравши до поданих іменників прикметники, визначити рід іменників.
Біль, вуаль, дріб, насип, цеце (муха), степ, путь, собака, колібрі, Торонто, денді, леді, тюль, шампунь, Кіліманджаро, папараці, психолог, сек’юріті, листоноша, суддя.
                                                                                                                10 балів
5.                Зробити синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Роксолана зробила більше, ніж усі гетьмани України і наймогутніші армії Європи: вона остаточно і назавжди підірвала могутність Порти (С. Плачинда).
10 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 2 - 3 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування.
1. «Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці» (М. Коцюбинський).
2. Актуальність п’єси «Мартин Боруля» І. Карпенка-Карого.
3. Проблема землі та морального занепаду у романі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
12 балів
2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1. Які факти із життя сім’ї Тобілевичів лягли в основу сюжету п’єси «Мартин Боруля»?
2. Зачинатель нової української літератури – це...
3. Хто такий корифей? Назвіть корифеїв українського театру.
4. Реалізм, сентименталізм, бароко, класицизм. Запишіть названі літературні стилі в хронологічному порядку.
5. Тема та ідея твору – це…
6. Сюжет твору – це…
7. Назвати справжні прізвища І. Нечуя-Левицького, Панаса Мирного, І. Карпенка-Карого, І. Білика
8. Скільки сюжетних ліній має роман Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»? Назвати їх.
8 балів
3. Назвати художні засоби, використані в поезії. Визначити віршовий розмір, римування.
         Осінній день березами почавсь.
Різьбить печаль свої деревовити.
Я думаю про тебе весь мій час.
Але про це не треба говорити.
                                               (Л. Костенко)
4 бали




 Завдання ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови і літератури
        11  клас

УКРАЇНСЬКА МОВА
1.                Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Навести 23 переконливі аргументи, які найкраще підтвердять міркування. Проілюструвати думки посиланнями на приклади з художньої літератури. Обсяг – 1 сторінка.
1. «Лиш велика мета породжує великі характери» (О. Довженко).
2. О мово вкраїнська! Хто любить її,
Той любить мою Україну (В. Сосюра).
                                                        20 балів

2.     Пояснити походження та значення фразеологізмів. Скласти з ними речення.
Нитка Аріадни, як п’яте колесо до воза, скриня Пандори, терновий вінок, прокрустове ложе.
5 балів

3.  Записати відповідно до норм українського правопису.
О..Генрі, віч/на/віч, на/гора, по/київськи, по/латині, бравіс..имо, Корс..ка, беладон..а, Х..юстон, кеш..ю, кон..юнктивіт, барок..о, інтермец..о, піц..а, ст...реотип, бел..етристика, неначе/б/то, гол..андець, пан..європейський, рік/у/рік.
5 балів

4.  З’ясувати значення паронімів.
Економний – економічний, адрес – адреса, абонент – абонемент, рятувальник – рятівник, хутровий – хутряний.
5 балів

5.  Записати словосполучення, поєднавши числівники з іменниками. Визначити, яким є синтаксичний зв’язок між ними. Записати числівники словами.
2/3 (метр), 3 (олівець), четверо (школяр), 0,84 (кілометр), 11 (друг), 2000 (рік), кілька (люди), четверо (юнак).
4 бали

6.     Розставити розділові знаки, зробити повний синтаксичний розбір речення. Виділене слово розібрати морфологічно.
Одесу видно по той бік морської затоки це місто обдував трамонтан і воно височіло на березі мов кістяк старої шхуни з якої знято паруси (Ю. Яновський).
15 балів

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

1. Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем. Викласти Ваш погляд на цю проблему. Проілюструвати думки посиланнями на приклади з художньої літератури.
1. Українче, спізнай самого себе (М. Куліш).
2. Як хто посіє в юності, так пожне в старості (Г. Сковорода).
 12 балів                             

2. Відповісти на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
1.       Хто з українських письменників брав участь у громадянській війні?
2.       У новелі Юрія Яновського «Подвійне коло» порушено проблеми…
3.       Назвіть твори, де є образ України (не менше трьох).
4.       Чому дослідники зіставляють поезію П. Тичини з музикою і малярством?
5.       Імпресіонізм – …
6.        Хто з митців 20-х – початку 30-х років уважав сонет формою найвищої художньої майстерності та лаконічності вислову. Дайте визначення цього жанру.
7.       Охарактеризуйте символізм як модерністський стиль.
8.       Кого із письменників-новелістів ви знаєте? Назвіть їхні твори.
9.       Назвіть поезії І. Франка, що стали піснями.
10.  Укажіть твір, присвячений не людям, а полям. Яким?
10 балів

3. Назвати художні засоби, використані в поезії. Визначити віршовий розмір, римування. Чому Ліна Костенко написала поезію без розділових знаків?
Спини мене отямся і отям
Така любов буває раз в ніколи
Вона ж промчить над зламаним життям
За нею ж будуть бігти видноколи
Вона ж порве нам спокій до струни
Вона вуста поспалює словами
Спини мене спини і зупини
Ще поки можу думати востаннє
Ще поки можу але вже не можу
Настала черга й на мою зорю
Чи біля тебе душу відморожу
Чи біля в тебе в полум’ї згорю
Ліна Костенко
8 балів
4. Заповнити таблицю, назвавши псевдоніми письменників.

М. Вілінська

Л. Косач-Квітка

І. Тобілевич

П. Рудченко

4 бали

5. Заповнити таблицю, назвавши твори і їхніх авторів.

Драма-феєрія

Історичний роман

Філософська поема

Соціально-психологічний роман


Літературні диктанти із зарубіжної літератури
Педро Кальдерон (1600-1681)

1.Творчий спадок письменника порівнюють з ( дивовижним садом)1
2. Німецькі романтики  називали його (поетом честі)
3.Родина (незаможного дворянина), вивчав(богослов'я, міфологію, право), покликання - (театр).
4. Кальдерон був постачальником п'єс для ( придворного театру і церковних вистав).
5. Кальдерон став (першою ) особою в (іспанському  театрі), отримав звання (придворного драматурга).
6.Письменник брав участь (у війні  проти Франції),мав (церковну) кар'єру, прийняв сан (священника), отримав посаду  почесного
 ( духівника короля Філіппа IV).
7. Впродовж  життя церковники намагалися ( тричі заборонити театр).
8. Видання творів  Кальдерона було( призупинено на 25 років).
9. На думку письменника,"найбільша перемога - це ( перемога над собою)".
10. Кальдерон в перекладі - ( казан з гарячою водою) , Барка - ( назва маєтку).
11.Характер драматурга (запальний,неврівноважений); прекрасно володів (шпагою ), за його участю було багато ( кривавих сутичок і дуелей) (17)
(слова, словосполучення, подані у дужках, учні дописують самостійно)

Олександр Сергійович Пушкін (1799 – 1837)

1. М. Гоголь назвав Пушкіна (надзвичайним і унікальним явищем російського духу).
2. П. Куліш  відносив Пушкіна до найбільших  ( літературних  геніїв Європи).
3.  Внутрішньою надзвичайною спорідненістю  з Пушкіним   відзначився
( Т. Шевченко).
4. Пушкін походив із ( старовинного збіднілого  боярського роду, правнук військового діяча  Абрама Ганнібала  - арапа Петра Великого).
5. Навчався  в( Царськосільському ліцеї, працював  у Колегій іноземних справ).
6. Висланий з Петербурга  за (вільнодумні вірші і критику  режиму Олександра І )
7. Поета було вислано  в батьківський маєток  в село Михайлівське  (за спілкування з неблагонадійними особами  і вільні погляди на самодержавний лад  ).
8. Одруження з Наталією Гончаровою  обернулась для поета  ( труднощами і проблемами ).
9. Присвоєння царем Миколою І О. Пушкіну  звання (камер - юнкера було сприйнято поетом як образу).
10. Однією з крапель, що призвели  поета до загибелі, стали ( поширювані при дворі  плітки про зв'язок його дружини  з Дантесом).
11. Для добре тренованого фізично і влучного стрілка О.  Пушкіна ( 26 - ий  поєдинок  виявився фатальним)
12. Одна  з 4 дітей Дантеса  досконало ( знала російську мову , боготворила  Пушкіна  й назвала батька вбивцею).

Микола Васильович Гоголь (1809 – 1852)

1. М. Гоголь був співцем ( краси  природи і людини і нещадним суддею  пошлості і підлості.)
2. Як його попередники, Гоголь  заклав основи ( російської соціально - критичної  прози п. .ХІХ ст.).
3. Проза письменника забарвлена  нотками ( комізму і сатири ).
4. На  надгробному пам'ятнику Гоголя викарбовано: (" Гірким  моїм словам  посміюся").
5. Рід Гоголя пов'язаний з( козаками, Мазепою, Палієм).
6. Інтерес до літератури формувався ( з дитинства, його батько  писав комедії, які  ставились (в домашньому театрі, в домі  була велика   бібліотека).
7. В одному з листів до матері  Гоголь  писав, що хоче  своє Життя  зробити  потрібним для(блага країни).
8.  Перші літературні спроби зазнали (краху).
9. Ще з дитинства  майбутнього письменника вабили розповіді про ( героїчне минуле свого народу),а за лекції в  університеті отримав від імператриці подарунок (діамантовий перстень ).
10. Італію Гоголь  називав ( батьківщиною своєї душі).
11.Останні роки свого життя: (нервово хворий, проводив час в оточенні  священиків).
12. Сучасники Гоголя  свідчили, що він був людиною (загадковою і утаємниченою, його народження і смерть  оточені легендами)


Жан  Батіст Мольєр ( 1662 -1673)

1. Мольєр - всесвітньо відомий (французький драматург, комедіограф, актор, режисер).
2. Творчість Мольєра  представляє театр (класицизму)
3.  Родина (ремісників), дід (заснував власну шпалерну крамницю), батько купив (посаду придворного шпалерника й почесне звання королівського камердинера )
4. Освіта Мольєра (найліпша, привілейований єзуїтський коледж, Орлеанський університет)
5. Відмовився від успадкування (батьківської посади, обравши професію актора )
6. Справжнє прізвище (Жан Батіст Поклен), Мольєр - (вигадане сценічне ім'я)
7. Акторський шлях Мольєра: (трупа акторів. Блискучий театр; мандрована акторська трупа Дюфрена)
8. Акторської майстерності  вчився в (колег італійських театрів)
9. Як драматург, Мольєр знайшов себе в жанрі (комедії)
10.Успіх фарсу "Закоханий лікар" дав  можливість Мольєру  отримати  (театральне приміщення, щорічну пенсію і постійну  прихильність короля Людовика ХІV)
11. Знищити театр Мольєра хотіли (вороги - аристократи через гостру сатиру на них)
12. Під час вистави "Удавано хворий ", у якій Мольєр  грав цього удаваного хворого,  актору - драматургу стало( зле на сцені і через кілька годин Мольєр помер)
Вольтер (1694 - 1778)
1. Просвітницькі  ідеї Вольтера підняли Європу з (колін і прищепили  заряд  вільнодумства)
3. Справжнє ім'я Вольтера (Марі Франсуа Аруе )
4. Батьки  надіялись на ( правничу  кар'єру сина)
5. Проте Вольтер  захопився (літературою, зблизився з гуртком  аристократичних вільнодумців)
6. Життя Вольтера - це низка ( поневірянь, гонінь, вимушених мандрівок і енергійної діяльності)
7. За гостру сатиру на герцога  Орлеанського  і сутичку з шевальє був
( ув'язнений у Бастилію)
8. Місцем його вигнання стали ( Англія,схід Франції - Сірея )
9. Книга "Філософські листи" була у( Франції спалена за вироком парламенту)
10.Вольтер мріяв створити в окремо взятому королівстві суспільство,побудоване на (засадах освіченого абсолютизму)
11. У Швейцарії Вольтер опинився через (конфлікт з королем),а придбані два маєтки перетворились на (місце паломництва інтелектуальної еліти Європи)
12. Вся діяльність Вольтера була спрямована на ( поширення  і утвердження  в суспільстві  просвітницьких ідей)

Йоганн Гете (1749-1832)

1. Й. Гете називають одним із най –( найбільших поетів)
2. В ньому  поєдналась глибока думка (філософа і геніальність поета)
3. Гете - німецький  письменник епохи Просвітництва
4.Мета Гете: охопити усе( людське життя, увесь світ, усю  природу)      
5. Родина - ( імператорського радника)                                       
6. Освіта (добра), вивчав (юридичні науки, медицину, філософію)
7. Літературою захоплювався ще з( дитячих літ)
8. Успіх  до Гете  прийшов з (перших кроків в літературі).
9. У Веймарі Гете здійснював (суспільні реформації, займав посади радника герцога, очолював різні міністерства)
10. Душевна криза письменника сталася через розчарування (бюрократичним апаратом і  через  нерозділене кохання)
11.В Італії Гете займався ( літературною діяльністю, співпрацював з Шиллером, одружився з  дівчиною недворянського походження)
12. Крім літератури, Гете займався  ( природничими науками і дослідженнями
13.Останні хвилини життя: ( підняв руку, ніби хотів щось написати)

Фрідріх Шиллер (1759-1805)

1.Ф. Шиллера  називали  великим ( поетичним генієм, найкращим  серцем), борцем проти тиранії, адвокатом людства)
2.Трагізм боротьби письменника полягав  в усвідомленні  неможливості утвердження ( просвітницьких ідеалів)
3.Творчість Шиллера  спрямована на ( майбутнє)
4.Родина (військового лікаря)
5. Навчався в (латинській школі ,академії по підготовці державних чиновників).
6. Знання отримав ( ґрунтовні )
7. Захоплювався (творами  Шекспіра, наслідком  чого стала  драма «Розбійники», яка була  надрукована (анонімно), проте  ім’я автора стало (відомим)
8. Шиллер був покараний  за відмову( герцогу Карлу  Євгенію бути особистим цензором)
9.Через таємничий від’їзд на прем’єру своєї п’єси в сусіднє герцогство Шиллеру було (заборонено займатись літературою)
10.Тому наступні 5 років (поневірявся Німеччиною під вигаданим ім’ям лікаря).
11.Веймарський період життя: (знайомство з Гете, одруження, отримав дворянське звання, матеріальна забезпеченість)
12. Прах Шиллера перепоховано поряд з ( Гете у Веймарі в спільній гробниці)


Ернст Теодор  Амадей Гофман (1776 – 1822)

1. Гофман - це письменник рівної сили з ( Шекспіром, Гете)
2. Гофмана називали дивовижним , величним(генієм),одним із найбільших німецьких (поетів), живописцем  ( внутрішнього  світу ), ясновидцем таємничих
 ( сил природи і духу)
3. Гофман представляє епоху (романтизму), світ (чарівних і дивовижних фантазій )
4. У своїй творчості  ставав  на захист ідеалів ( людяності, добра та  справедливості)
5. Батько - (адвокат, ініціативний, не завжди   розважливий), мати (побожна,  мрійлива ),сім'я (розпалась), виховувала тітка,яка( прищепила почуття гумору, енергійність, віру),  дядько ( допоміг  здобути належну освіту)
6. Основна причина  духовного  розладу Гофмана полягала у тому, що  він мріяв (віддатися мистецтву, яке не могло забезпечити його хлібом )
7. Він захоплювався ( музикою,  малюванням ),змінив власне ім'я  Вільгельм на
 ( Амадей), перебуваючи під впливом творчості  Амадея Моцарта
8. В Познані (одружився, за карикатури на  представників влади змушений був перебратися до  Плоцька, перебування в якому вважав засланням)
9. Щасливим було проживання  у ( Варшаві, де розкрились композиторські здібності, співацький талант, диригентський дар Гофмана, де добре йшли справи на службі, де народилась  донька)
10. У Берліні отримує звістку про (смерть доньки, хворобу дружини, сам голодує, нервує)
11. Письменник в останні роки життя став об'єктом судової тяганини, політичних переслідувань через ( правозахисну  позицію і  гостросатиричну пародію на шефа поліції)
12. На  надгробку Гофмана написано ".... він був однаково неперевершений, як  юрист, як  поет, як музикант, як живописець")


Генріх Ноел Гордон Байрон (1788 – 1824)

1. Байрон належав до ( старовинного збіднілого аристократичного) роду.
2. Дитинство поета минуло (у Шотландії,в старовинному напівзруйнованому родовому замку Байронів )
3.Батько (покинув сім'ю), мати  (не стала другом сину , була неврівноваженою).
4. Джордж за походженням (лорд),  проживав  (у бідності ), морально пригнічувала ще й ( фізична вада - кульгав)
5. Втіху знаходив у  (природі та книжках), бракувало (щирих відносин), завжди готовий був стати  (на захист чужої честі)
6.Від природи обдарований ( вродою, розумінням прекрасного, почуттям  справедливості)
7. Освіту здобув  у (Кембриджському університеті, де почувався самотнім і чужим).
8.  Через  гіркоту  образ  у Байрона формувався (рішучий і незламний бійцівський характер)
9. Перша збірка " Часи  дозвілля" отримала ( негативний відгук, на що поет відгукнувся сатирою  на критиків і аристократів)
10. Враження від подорожі  країнами  Середземного моря  зміцнили
 ( свободолюбивий дух Байрона, його несприйняття тиранії, деспотизму, стали основою поеми " Паломництво  Чайльд Гарольда")
11. Причиною років вигнання стали (невдалий шлюб, політичне цькування, під час яких Байрон  створив більшу частину свого доробку )
12. Останні роки життя: (учасник руху карбонаріїв, зазнав щастя  з графинею  Терезою Гвіччіолі, смерть від   лихоманки)

Генріх Гейне (1797 – 1856)

1. Г.Гейне - один з  найбільших (ліриків світу ,співець  кохання і боротьби)
2. Для поета характерна  увага  до долі ( стражденного народу та утвердження  ідеалів рівності, добра  та справедливості).
3. Гейне порівнював  себе з титаном, який (тримає на своїх плечах усі злигодні світу)
4. Слава поета не турбувала, він був ( хоробрим солдатом  у війні за визволення людства)
5. Один з викладачів ліцею, заявив :( «З вашого сина виросте велика людина).
6. Власник  банківської контори побачив, що у  хлопця (немає хисту до
наживи »)
7. Багатий дядечко Соломон пообіцяв ( оплатити подальше навчання Гейне, якщо він стане адвокатом)
8. Гейне навчався в ( 3-х університетах)
9. Втеча Гейне до Франції зумовлена (сміливими  виступами проти  політики, релігії і німецького уряду)
10. У Парижі Гейне почувався ( як риба у воді )
11. Припинення виплати щорічної  грошової допомоги по смерті дядька стало причиною ( нервового потрясіння Гейне,прогресу давньої хвороби - паралічу  спинного мозку)
12. " Єдина краса, яку я знаю, - писав Гейне,- це (здоров'я)"

Адам Міцкевич (1798 – 1855)

1. Найгеніальніший  поет (і людина Польщі)
2. Поезія Міцкевича  стала утвердженням ( національної свідомості ).
3. Життєва доля Міцкевича ( трагічна й незвичайна)
4. Ще в студентські роки  розпочав ( боротьбу за  визволення Польщі.)
5. Враження від подорожі про Крим  відбилися у ( збірці "Кримські сонети")
6.Міцкевичу поталанило бути  знайомим з ( російськими поетами О. Пушкіним,
В Жуковським)
7. Життя Міцкевича - це ( вірші, активна участь в національно - визвольному  
    русі )
8. Перебування в еміграції: (участь в  політичній  діяльності  польських еміграційних партій)
9. Особисте життя поета ( не склалося)
10. Смерть Міцкевича нагадує смерть  (Байрона: Міцкевич помер в Константинополі від холери, бажаючи  допомогти в організації  польських легіонів)

11. Літературна спадщина  Міцкевича: ("Кримські сонети", "Дзяди",  "Гражина")



Коментарі